Muziek & de bibliotheek

Borduren kan ook open source

Posted in borduren, open source, open standaarden by Jeroen de Boer on oktober 22, 2010

Hexart GDlib Script Error by James Wallbank (CC Attribution-NonCommercial 2.0 Generic)

Vandaag vroeg Welmoed me of ik bekend was met Open Source Embroidery. Alleen haar tweet lezende dacht ik dat ze een grapje maakte, maar dat veranderde al snel na het bezoeken van de site. De overeenkomsten tussen open source borduren en open source programmeren zijn namelijk legio:

gendered obsessive attention to detail, shared social process of development and a transparency of process and product.”

Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de basis van het borduurresultaat (de broncode) te vinden is aan de achterkant van het werk. Iemand die ingevoerd is in de materie (het patroon) kan zo zien wat de werkwijze geweest is en deze (her)gebruiken of verder ontwikkelen. Het komt echter ook voor dat patronen afgeschermd (onzichtbaar gemaakt) worden, analoog aan gesloten software. Open Source Embroidery is een project dat wil onderzoeken hoe de principes van open source kunnen worden toegepast op de wereld van het borduren. Een uitgebreid interview met initiatiefneemster Ele Carpenter is te vinden op Rhizome.

Alsof het trouwens zo moest zijn tweette Brain Pickings tijdens het schrijven van deze post een link naar het artikel logTool: Revealing the Hidden Patterns of Online Surfing Behavior. Dit artikel gaat over het visualiseren van surfpatronen van een groep ontwerpers, in opdracht van het magazine Weave. Hierbij werd gebruikgemaakt van speciaal ontwikkelde open source code die overigens vrij te (her)gebruiken is.

[edit: in al mijn onwetendheid verwarde ik breien met borduren, dus dat heb ik aangepast.]

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Yahoo Buzz | Newsvine

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Ingmar Koch, Jeroen de Boer. Jeroen de Boer said: postte op z'n blog: Breien kan ook open source – Vandaag vroeg Welmoed me of ik bekend was met Open Source Embroider… http://ow.ly/19A7hE […]


Plaats een reactie